Intensywna kontrola poziomu glukozy we krwi i wyniki naczyniowe u pacjentów z cukrzycą typu 2 ad 9

Chociaż wyniki mogą wskazywać, że obniżenie poziomu glukozy we krwi do średniego poziomu hemoglobiny glikowanej o 6,5% przy zastosowanych terapiach nie zmniejsza ryzyka wystąpienia zdarzeń makroangiopatycznych, wyniki nie wykluczają korzyści wynikających z wielkości przewidywanej przez uzyskaną różnicę pomiędzy intensywnością – grupa kontrolna i standardowa grupa kontrolna w poziomach hemoglobiny glikowanej. Na podstawie danych obserwacyjnych opisujących związek hemoglobiny glikowanej z incydentami sercowo-naczyniowymi i metaanalizą wcześniej przeprowadzonych randomizowanych badań kontrolnych glikemii, 4,10, zmniejszenie stężenia hemoglobiny glikowanej o 0,7% może spowodować zmniejszenie częstości występowania zdarzeń makroangiopatycznych. o około jedną szóstą. Przedziały ufności dla oszacowania wpływu leczenia na zdarzenia makroaskulacyjne w badaniu ADVANCE są zgodne z taką redukcją, ale badanie ADVANCE nie miało wystarczającej mocy statystycznej do wiarygodnego wykrywania takiego efektu. Roczna liczba zdarzeń makroekologicznych (2,2%) była niższa niż oczekiwana stopa 3,0% na podstawie wcześniejszych badań pacjentów z cukrzycą typu 2, 7,25 prawdopodobnie w wyniku większego stosowania statyn, leków obniżających ciśnienie krwi i środki przeciwpłytkowe. Przyszłe połączone analizy badania ADVANCE, badania ACCORD i innych badań powinny dostarczyć dalszych informacji na temat wpływu intensywnej kontroli glikemii na zdarzenia makroowaskularne.21,28 W części badania ADVANCE oceniającego obniżenie ciśnienia krwi, 15 zmniejszenie o 5,6 mm Hg w skurczowym ciśnieniu krwi u pacjentów losowo przydzielonych do peryndoprylu i indapamidu, w porównaniu z pacjentami otrzymującymi placebo, spowodowało względne ryzyko. redukcja o 9% dla pierwotnego łącznego wyniku. Zatem oczekiwane zmniejszenie względnego ryzyka związanego z obniżeniem skurczowego ciśnienia krwi o 1,6 mm Hg będzie mniejsze niż 3%. Sugeruje to, że niższe ciśnienie krwi u pacjentów poddawanych intensywnej kontroli glikemii prawdopodobnie tłumaczy niektóre, ale nie więcej niż jedną czwartą do jednej trzeciej, 10% redukcji obserwowanej przy intensywnej kontroli glukozy w porównaniu ze standardową kontrolą. Objaśnienie zmniejszenia ciśnienia krwi w grupie intensywnej kontroli jest niejasne. Różnica w ciśnieniu krwi wkrótce po randomizacji może wskazywać na wczesny efekt schematu leczenia badanego.29-31 Jednak jest również możliwe, że różnica odzwierciedla niespecyficzne efekty związane z częstszym kontaktem z podmiotami świadczącymi opiekę zdrowotną.
Zgodnie z oczekiwaniami odnotowano znacznie częstsze występowanie hipoglikemii w grupie z intensywną kontrolą (trzy dodatkowe ciężkie zdarzenia na każde 1000 pacjentów leczonych przez rok), chociaż ogólne ryzyko tego powikłania było niewielkie. Prawie połowa wszystkich pacjentów poddawanych intensywnej kontroli pozostała wolna od jakiejkolwiek hipoglikemii (ciężkiej lub małej) podczas okresu obserwacji. Odsetek pacjentów z co najmniej jednym ciężkim epizodem hipoglikemii każdego roku wynosił około jednej czwartej obserwowanej w badaniu UKPDS, 6 pomimo niższego poziomu hemoglobiny glikowanej wśród uczestników ADVANCE.
W badaniu ADVANCE intensywna strategia kontroli glikemii z udziałem gliklazydu (zmodyfikowane uwalnianie) i innymi lekami obniżającymi stężenie glukozy, zgodnie z wymaganiami, obniżyła poziom hemoglobiny glikowanej do średnio 6,5% Nie było dowodów na to, że ta strategia leczenia zwiększała śmiertelność.20,21 Intensywna kontrola glikemii znacznie zmniejszyła pierwotny wynik złożony z dużych zdarzeń makro- lub mikronaczyniowych, głównie w wyniku zmniejszenia nefropatii. Nie odnotowano osobno znaczącej redukcji poważnych zdarzeń makroekonomicznych, chociaż nie można było wykluczyć niewielkiej korzyści. Jest jednak oczywiste, że zapobieganie makronaczyniowym powikłaniom cukrzycy wymaga podejścia wieloczynnikowego32 obejmującego wszystkie główne modyfikowalne czynniki ryzyka, w tym ciśnienie krwi33 i stężenia lipidów we krwi.34 Główną korzyścią wynikającą z schematu leczenia ADVANCE była 1/5 zmniejszenia powikłań nerkowych. , co wskazuje, że intensywna kontrola glikemii odgrywa ważną rolę w zapobieganiu powikłaniom mikronaczyniowym cukrzycy typu 2.
[podobne: smeggi, luk odruchowy, multilac opinie ]