Pęknięcie zwapnionego ścięgna Achillesa

69-letni mężczyzna pokazał w izbie przyjęć przeszywający ból i obrzęk prawej nogi podczas wstawania z pozycji siedzącej. Podczas badania klinicznego podejrzewano pęknięcie ścięgna Achillesa. Zwykłe radiogramy wykazały całkowite rozerwanie zwapniałego ścięgna Achillesa (panele A i B, strzałki), co zostało potwierdzone przez ultrasonografię. Pacjent poinformował, że gdy miał 13 lat, jego ścięgno Achillesa zostało częściowo pocięte przez spadający tasak. Podróżował z odległej wioski do szpitala powiatowego publicznym autobusem, gdzie jego ścięgno Achillesa i skóra zostały zszyte w izbie przyjęć, podczas gdy on miał tylko miejscowe znieczulenie. Został zwolniony z ambulatoryjnej opieki tego samego dnia bez obsady i zalecono ostrożność. W tydzień po zabiegu naciągnął stopę, powodując częściowe zszycie skóry i ścięgna. Jednak nie odwiedził lekarza, ale pozwolił, by wada wyleczyła się spontanicznie. Od tego czasu jego prawe mięśnie brzuchatego łydki były mniejsze niż mięśnie lewe, ale nie odczuwał żadnego bólu ani zmniejszenia ruchliwości. 69-letni mężczyzna pokazał w izbie przyjęć przeszywający ból i obrzęk prawej nogi podczas wstawania z pozycji siedzącej. Podczas badania klinicznego podejrzewano pęknięcie ścięgna Achillesa. Zwykłe radiogramy wykazały całkowite rozerwanie zwapniałego ścięgna Achillesa (panele A i B, strzałki), co zostało potwierdzone przez ultrasonografię. Pacjent poinformował, że gdy miał 13 lat, jego ścięgno Achillesa zostało częściowo pocięte przez spadający tasak. Podróżował z odległej wioski do szpitala powiatowego publicznym autobusem, gdzie jego ścięgno Achillesa i skóra zostały zszyte w izbie przyjęć, podczas gdy on miał tylko miejscowe znieczulenie. Został zwolniony z ambulatoryjnej opieki tego samego dnia bez obsady i zalecono ostrożność. W tydzień po zabiegu naciągnął stopę, powodując częściowe zszycie skóry i ścięgna. Jednak nie odwiedził lekarza, ale pozwolił, by wada wyleczyła się spontanicznie. Od tego czasu jego prawe mięśnie brzuchatego łydki były mniejsze niż mięśnie lewe, ale nie odczuwał żadnego bólu ani zmniejszenia ruchliwości.

Marius C. Wick, MD
Michael Rieger, MD
Uniwersytet Medyczny w Innsbrucku, A-6020 Innsbruck, Austria

Powołanie się na artykuł (1)