Rozszerzenie terapii adiuwantowej Aromatase-Inhibitor na 10 lat

Leczenie inhibitorem aromatazy przez 5 lat w monoterapii z wyprzedzeniem lub po terapii tamoksyfenem jest leczeniem z wyboru w przypadku wcześniejszego raka piersi z receptorem hormonalnym u kobiet po menopauzie. Przedłużenie leczenia inhibitorem aromatazy do 10 lat może dodatkowo zmniejszyć ryzyko nawrotu raka piersi. Metody
Przeprowadziliśmy podwójnie ślepą próbę kontrolowaną placebo w celu oceny efektu przedłużonego stosowania letrozolu przez kolejne 5 lat. Naszym głównym punktem końcowym było przeżycie wolne od choroby.
Wyniki
Zapisaliśmy 1918 kobiet. Po medianie obserwacji trwającej 6,3 roku wystąpiło 165 zdarzeń, w tym nawrót choroby lub wystąpienie przeciwstronnego raka piersi (67 z letrozolem i 98 z placebo) oraz 200 zgonów (100 w każdej grupie). Pięcioletni okres przeżycia bez choroby wynosił 95% (95% przedział ufności [CI], 93 do 96) z letrozolem i 91% (95% CI, 89 do 93) z placebo (współczynnik ryzyka nawrotu choroby lub występowania choroby). przeciwstronnego raka piersi, 0,66; P = 0,01 za pomocą dwustronnego testu logarytmicznego stratyfikowanego według statusu węzłowego, wcześniejszej chemioterapii adiuwantowej, przedziału od ostatniej dawki leczenia inhibitorem aromatazy i czasu leczenia tamoksyfenem). Wskaźnik 5-letniego całkowitego przeżycia wynosił 93% (95% CI, od 92 do 95) z letrozolem i 94% (95% CI, od 92 do 95) z placebo (współczynnik ryzyka, 0,97, P = 0,83). Roczna częstość występowania przeciwstronnego raka piersi w grupie letrozolu wynosiła 0,21% (95% CI, 0,10 do 0,32), a odsetek w grupie placebo wynosił 0,49% (95% CI, 0,32 do 0,67) (współczynnik ryzyka 0,42; P = 0,007). U pacjentów otrzymujących letrozol częściej niż u osób otrzymujących placebo występowały toksyczne efekty dotyczące kości, w tym częstsze występowanie bólu kości, złamań kości i osteoporozy o nowym początku. Nie zaobserwowano istotnych różnic między letrozolem a placebo w wynikach na większości podskal mierzących jakość życia.
Wnioski
Przedłużenie leczenia adjuwantem inhibitora aromatazy do 10 lat skutkowało znacząco wyższym odsetkiem przeżycia wolnego od choroby i mniejszą częstością występowania przeciwstronnego raka piersi niż w przypadku placebo, ale wskaźnik całkowitego przeżycia nie był wyższy w przypadku inhibitora aromatazy niż w przypadku placebo. (Finansowane przez Canadian Cancer Society i inne, numery ClinicalTrials.gov, NCT00003140 i NCT00754845.)
Wprowadzenie
Ryzyko nawrotu wcześniejszego raka piersi z receptorem hormonalnym trwa nieprzerwanie.1 Długotrwałe zmniejszenie ryzyka nawrotu zostało osiągnięte przy użyciu antyestogenu, tamoksyfenu, inhibitorów aromatazy lub ich kombinacji. Terapie te są podawane w różnych schematach adiuwantowych, w tym tamoksyfenie przez 10 lat, tamoksyfenie przez okres do 5 lat, a następnie inhibitorem aromatazy przez 5 lat lub początkowym inhibitorem aromatazy przez 5 lat.2-4 Ekstrapolacja z tych wyników, wiele pacjenci zdecydowali się kontynuować przyjmowanie inhibitorów aromatazy przez ponad 5 lat (jeśli nie mają niedopuszczalnych skutków ubocznych), pomimo braku szczegółowych danych na temat ich wartości i oczekiwanych wyników badań klinicznych. Badanie MA.17R było badaniem w North American Breast Cancer Group, koordynowanym przez Canadian Cancer Trials Group
[przypisy: multilac opinie, ardi bartoszyce, pzhgp sanok ]