Wpływ intensywnego obniżania poziomu glukozy w cukrzycy typu 2

Badania epidemiologiczne wykazały związek między poziomem hemoglobiny glikowanej a zdarzeniami sercowo-naczyniowymi u pacjentów z cukrzycą typu 2. Zbadaliśmy, czy intensywna terapia zmierzająca do osiągnięcia normalnego poziomu hemoglobiny glikowanej zmniejszyłaby liczbę zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z cukrzycą typu 2, którzy albo stwierdzili chorobę sercowo-naczyniową, albo dodatkowe czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego. Metody
W tym randomizowanym badaniu 10 251 pacjentów (średni wiek 62,2 lat) z medianą poziomu glikowanej hemoglobiny 8,1% przydzielono do intensywnej terapii (ukierunkowanej na poziom hemoglobiny glikowanej poniżej 6,0%) lub terapii standardowej (ukierunkowanej na poziom od 7,0 do 7,9). %). Spośród tych pacjentów 38% stanowiły kobiety, a 35% miało wcześniejsze zdarzenie sercowo-naczyniowe. Pierwszorzędowym rezultatem był nieinwazyjny zawał mięśnia sercowego, udar niezakończony zgonem lub zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych. Stwierdzenie wyższej śmiertelności w grupie intensywnej terapii doprowadziło do przerwania intensywnej terapii po średnio 3,5-letnim okresie obserwacji.
Wyniki
Po roku stabilne mediana poziomu hemoglobiny glikowanej 6,4% i 7,5% osiągnięto odpowiednio w grupie intensywnej terapii i grupie standardowej terapii. Podczas obserwacji pierwotny wynik wystąpił u 352 pacjentów w grupie intensywnej terapii, w porównaniu z 371 w grupie standardowej terapii (współczynnik ryzyka, 0,90, przedział ufności 95% [CI], 0,78 do 1,04; P = 0,16 ). Jednocześnie zmarło 257 pacjentów z grupy intensywnej terapii w porównaniu z 203 pacjentami w grupie standardowej terapii (współczynnik ryzyka, 1,22, 95% CI, 1,01 do 1,46, P = 0,04). Hipoglikemia wymagająca pomocy i zwiększenia masy ciała o więcej niż 10 kg była częstsza w grupie intensywnej terapii (p <0,001).
Wnioski
W porównaniu ze standardową terapią stosowanie intensywnej terapii w celu osiągnięcia normalnego stężenia hemoglobiny glikowanej przez 3,5 roku zwiększyło śmiertelność i nie spowodowało znacznego zmniejszenia poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Te wyniki wskazują na wcześniej nierozpoznaną szkodliwość intensywnego obniżania stężenia glukozy u pacjentów wysokiego ryzyka z cukrzycą typu 2. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00000620.)
Wprowadzenie
Cukrzyca typu 2 jest chorobą metaboliczną, która jest diagnozowana na podstawie utrzymującej się hiperglikemii. U osób z cukrzycą typu 2 występuje podwyższone ryzyko wystąpienia szeregu poważnych problemów zdrowotnych, w tym chorób sercowo-naczyniowych, przedwczesnej śmierci, ślepoty, niewydolności nerek, amputacji, złamań, osłabienia, depresji i zaburzeń funkcji poznawczych.1 W prospektywnych badaniach epidemiologicznych częstość występowania wiele z tych wyników jest bezpośrednio związanych ze stopniem hiperglikemii, mierzonej poziomem glukozy w osoczu lub glikowanej hemoglobiny, miarą średniego stężenia glukozy we krwi podczas poprzednich 2 do 3 miesięcy. Tak więc po skorygowaniu o inne czynniki ryzyka wzrost stężenia hemoglobiny glikowanej o 1% wiąże się ze wzrostem o 18% ryzyka wystąpienia incydentów sercowo-naczyniowych, 2 o 12 do 14% zwiększeniem ryzyka zgonu, 3, 4 i wzrost o 37% ryzyka retinopatii lub niewydolności nerek.4
Stopniowa zależność pomiędzy poziomem glikowanej hemoglobiny a zdarzeniami sercowo-naczyniowymi i zgonem sugerowała, że strategia terapeutyczna obniżania poziomu hemoglobiny glikowanej może zmniejszać te wyniki
[hasła pokrewne: pzhgp sanok, gedia nowa sól, biofenac ulotka ]