Cele glikemiczne i choroby sercowo-naczyniowe

Choroba sercowo-naczyniowa u pacjentów z cukrzycą jest jednoznacznie związana ze stopniem hiperglikemii, mierzonej klinicznie przy użyciu hemoglobiny glikowanej.1-3 Jednak w leczeniu cukrzycy pozostaje pytanie bez odpowiedzi: czy celowanie prawie normalnych poziomów hemoglobiny glikowanej zmniejsza częstość zdarzeń sercowo-naczyniowych. Przeprowadzane są randomizowane badania kliniczne, które rozwiązują to zagadnienie. W tym wydaniu czasopisma wyniki przedstawiono w dwóch niedawno zakończonych, wieloośrodkowych badaniach klinicznych, badaniu ACCORD (badanie dotyczące ryzyka sercowo-naczyniowego w cukrzycy) (ClinicalTrials.gov number, NCT00000620) 4 i ADVANCE (działanie w cukrzycy i chorobie naczyniowej: Preterax i Diamicron Modified Release Controlled Evaluation) (ClinicalTrials.gov number, NCT00145925) .5 Jednak te dwie próby dają nieco inne wyniki dotyczące kontroli glikemii i zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z cukrzycą typu 2.
Badanie ACCORD i badanie ADVANCE mają wiele wspólnych cech, a obie zostały dobrze zaprojektowane i randomizowane. Oba zostały opracowane w celu oceny wpływu intensywnego leczenia kontrolującego glikemię na wyniki naczyniowe u pacjentów z cukrzycą typu 2, którzy zostali uznani za grupę wysokiego ryzyka. Obaj ocenili intensywną strategię kontrolowania stężenia glukozy we krwi, a nie konkretny schemat leczenia, aby osiągnąć cele glikemii na poziomach znacznie niższych niż obecnie zalecane .6,7
W badaniu ADVANCE stwierdzono, że intensywne leczenie powoduje względną redukcję o 10% w pierwotnym złożonym wyniku poważnych zdarzeń makro- i mikronaczyniowych, głównie w następstwie zmniejszenia nefropatii (powikłanie mikronaczyniowe). Jednak w odniesieniu do fundamentalnej kwestii wpływu kontroli glikemii na powikłania makronaczyniowe, nie powinno być żadnych nieporozumień, że badanie ADVANCE miało wyraźnie negatywne wyniki. W szczególności, gdy główne zdarzenia makroekonomiczne rozważano osobno, nie zaobserwowano znaczącego zmniejszenia. Wynik ten nie zmniejsza znaczenia badania, ponieważ negatywne wyniki są nadal niezwykle ważne w ocenie związku między celami glikemicznymi a chorobą sercowo-naczyniową. Jednak dzięki znacznemu zmniejszeniu nefropatii, badanie ADVANCE poszerzyło naszą wiedzę na temat intensywnej kontroli glikemii w przypadku zdarzeń mikronaczyniowych u pacjentów z cukrzycą typu 2.
W przeciwieństwie do tego, w badaniu ACCORD, grupa intensywnej terapii miała zwiększoną liczbę zgonów z jakiejkolwiek przyczyny; różnice w śmiertelności pojawiły się w ciągu do 2 lat i utrzymywały się w okresie obserwacji. Z powodu zwiększonej śmiertelności intensywne leczenie glikemią przerwano na 17 miesięcy przed planowanym zakończeniem badania, a pacjentów zmieniono na standardowy schemat glikemii. Bliższe spojrzenie ujawnia, że w przypadku złożonego pierwotnego wyniku (tj. Poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych prowadzących do zgonu lub zgonu), nie było różnic statystycznych między obiema grupami. Paradoksalnie, dane pokazują, że wystąpiło mniej przypadków złożonego pierwotnego wyniku w grupie intensywnej terapii i że stawki zaczęły się rozdzielać po 3 latach, faworyzując grupę intensywnej terapii, chociaż różnica nie była znacząca.
[patrz też: armalux, instagram kraseczka, rukcug ]